flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

 

 

 

 

До уваги громадян з особливими потребами.

Для сприяння інвалідам у реалізації їх права щодо рівного доступу до правосуддя у Снятинському районному суді Івано-Франківської області згідно наказу  суду від 09.02.2016р. № 02-02/11 визначено відповідального працівника за доступ до правосуддя маломобільних та інших груп населення (на прийом до голови суду, керівника апарату суду, заступника керівника апарату, до залів судових засідань, канцелярії суду, тощо)судового розпорядника Петричку Тетяну Степанівну, одним із завдань яких є забезпечення надання безпосередньої допомоги під час відвідування інвалідами приміщення суду та сприяння інвалідам у забезпеченні їх доступу до безоплатної правової допомоги, організація взаємодії з цих питань з відповідними регіональними та місцевими центрами Міністерства юстиції України з надання такої допомоги.

 

ПРАЦІВНИКАМ СУДУ ТА ВІДВІДУВАЧАМ СУДУ ПРО ЕТИКУ СПІЛКУВАННЯ З ЛЮДЬМИ З ІНВАЛІДНІСТЮ

   Забезпечення доступності суду для громадянина, зручність в отриманні ним судових послуг, комфортне перебування відвідувача у стінах суду є одним з основних складових управління роботою суду і головним завданням ефективного адміністрування в суді.

 В більшості випадків люди з інвалідністю не так часто звертаються до суду з різних причин: фізична  неповносправність та ментальність, правовий нігілізм, зневіра у можливість вирішення проблеми через суд, архітектурні та інформаційні бар’єри тощо. Відповідно, працівники суду також мають або відсутній взагалі, або малий досвід у спілкуванні з такими людьми при наданні послуг, а подекуди і не готові до цього.

   Одне з важливих та найпростіших рішень покращення доступності суду для  людей з інвалідністю – змінити ставлення до таких відвідувачів.

   Якщо в суд звертається особа, що має інвалідність, то потрібно трактувати її в першу чергу як клієнта, який звернувся за послугою, але при цьому необхідно розуміти і володіти деякими особливостями у спілкуванні.

   А головне – ставитись до людей з інвалідністю так само, як і до інших людей – з повагою.

  Складовими такого відношення є:

  -        Толерантність

             -       Рівноправ’я

-        Розуміння

-        Шанобливість

-        Визнання

-        Сприйнятливість 

В середині уваги – людина. Ставитись до кожної людини з особливими потребами як до особи, яка має свої вподобання. Завжди зосереджуватись на людині, а не на її  інвалідності .

 Етика спілкування з людьми з інвалідністю

  1. Вади опорно-рухового апарату.

В більшості будівлі і приміщення суду є недоступними для осіб, які мають проблеми у пересуванні і користуються допоміжними засобами, особливо для тих, які пересуваються в кріслі-візку. До багатьох приміщень людина в кріслі-візку навіть не може потрапити в двері суду при вході.

В такому випадку необхідно:

  1. Забезпечити особі з інвалідністю можливість повідомити працівників суду про необхідність отримати послугу і допомогу. В такому випадку потрібно забезпечити можливість з контактувати з адміністрацією. Важливо, щоб був при цьому двосторонній зв’язок: не кнопка дзвінка виклику персоналу, а переговорний пристрій з відеокамерою (домофон). Домофон потрібно влаштувати при вході в будинок, але він мусить бути розташований в зоні досяжності людини, яка сидить в кріслі-візку. Цей пристрій необхідно позначити Міжнародним символом доступності (МСД*).
  2. Після з’ясування причини звернення за посередництвом домофону,  до особи з інвалідністю виходить уповноважений представник адміністрації чи канцелярії суду. При потребі потрапити в будинок /приміщення суду з’ясуйте – як допомогти, щоб проїхати в дверях, переїхати через поріг, піднятися по сходах тощо. При потребі перенести людину у візку запитуйтеся, за які частини візка можна брати, щоб піднімати. Не хапайтеся без попередження за крісло-візок.
  3. Не поводьтеся самовільно з людиною у візку, не котіть її без дозволу. Під час спілкування ваші обличчя мають бути на одному рівні. Ви повинні або присісти, або сісти поруч на стільці.

 Якщо людина в кріслі-візку є разом із супроводжуючою її особою, при спілкуванні необхідно звертатися безпосередньо до особи, якої це стосується. Якщо це стосується особи з інвалідністю, то при спілкуванні потрібно в першу чергу звертатися і розмовляти з нею, а не із супроводжуючою особою.

Часом (якщо не часто) люди з інвалідністю бояться звертатися, бо бояться, що їм відмовлять.

 Основні правила:

  - Зробити крок назустріч і спитатися – чим можна допомогти. Допомога має бути ненав’язливою і не надмірною. Вислухайте: що і як робити. Люди на візку також мають різну фізичну справність, відповідно і допомоги можуть очікувати різної.

-Спілкуючись з людиною, яка сидить у візку, намагайтеся знайти можливість спілкуватися з нею на одному рівні, щоб людина у візку не задирала до співрозмовника голову. Бажано, знайти можливість сісти на стілець і, якщо йдеться про ознайомлення із документами, мати можливість сидіти поруч за столом.

 - Майте на увазі, що у неповноправної людини мажуть бути проблеми користуватися письмовим приладдям тощо. Запитуйте, чи потрібно в цьому допомогти.

    Вади слуху і мови.

Важливо, щоб в будинку і приміщеннях суду була повноцінна візуальна інформація.

Люди з вадами слуху ззовні без ознак інвалідності. Однак, при цьому вони можуть мати різний рівень втрати слуху і по різному розвинене мовлення. Є люди, які не чують, але розмовляють. Спілкуючись будьте привітними, посміхайтеся. Таким чином людина матиме до Вас довіру.

 - При розмові з нечуючими  необхідно дивитися безпосередньо на співрозмовника, повільно і чітко промовляти слова із виразною мімікою. Важливо, щоб джерело світла не було за вашою спиною, бо в такому випадку Ваше обличчя буде затінене.

 -Необхідно мати можливість спілкуватися за допомогою переписки: мати листки паперу, блокнот, ручку/олівець тощо. Звичайно, треба писати читабельним почерком, не формулювати довгих фраз.

 - Не затемнюйте обличчя, особливо уста, і не закривайте його руками, волоссям тощо.

 - Щоб привернути увагу людини, яка не чує, торкніться її злегка за плече або помахайте до неї рукою. Коли Вас помітили, тоді починайте спілкування. Кричати не варто.

 -  Якщо нечуюча людина користується послугою сурдоперекладача, то при спілкуванні необхідно дивитися на того, хто звернувся за послугою. Тобто, на нечуючу людину, а не на перекладача.

 -  Підтримуйте зоровий контакт, демонструйте спокій та позитивні емоції.

          Під час розмови з людиною, яка має порушення слуху потрібно дивитися саме на неї.

 -   Пильнуйте, щоб джерела світла не було за вами. Не затемнюйте свого обличчя.

 -    Переписуйтеся, щоб уникнути труднощів при усному спілкуванні.

 -   Говоріть ясно та чітко, не змінюйте теми розмови.

 -   Якщо спілкуєтеся через сурдоперекладача, звертайтеся безпосередньо до співрозмовника.

 З вадами зору.

Спілкуючись із незрячими людьми називайте себе і, залежно від ситуації, присутніх.

 -  Описуйте – де ви знаходитесь і попереджуйте про перешкоди, які є не шляху.

 -  У розмові з незрячою людиною завжди звертайтеся безпосередньо до неї Необхідно представитися хто Ви, які маєте повноваження, після чого повинні запитати – чим допомогти.

 -  При супроводі у приміщенні попереджуйте про перешкоди, які є на шляху, наприклад: «зараз будуть сходи, двері з порогом тощо». При можливості озвучуйте інформуючи про оточення.

 -  Якщо припровадили незрячу людину до якогось кабінету службової особи, то інформуйте, куди ви привели, називайте цю людину і інших присутніх. Якщо збираєтеся читати, попередьте про це.

 -  Не замінюйте читання будь-якого документу його переказом, особливо, якщо при цьому треба поставити підпис.

 - Якщо рухайтеся, то попередьте про це.

 - Не тягніть за собою. Поясніть чітко – куди потрібно іти.

 Найкращий   спосіб зробити ваше спілкування привабливим –  зробити його максимально доступним. Це зовсім не важко – навчитись спілкуватись з усіма відвідувачами суду та за потреби надавати їм практичну допомогу.

 

 

 

 Підготовлено на основі матеріалів АНАЛІЗУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РІВНОГО ДОСТУПУ ЛЮДЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ ДО ПРАВОСУДДЯ, підготовленого РГБФ «Право і Демократія»  в рамках реалізації проекту: «Проведення моніторингу забезпечення рівного доступу осіб з особливими фізичними потребами до правосуддя»,  за підтримки проекту USAID «Справедливе правосуддя»

 

Інформація з фотозвітом щодо досткпності будівлі суду для маломобільних груп населення, про що зазначається в листі Урядового Уповноваженого з прав осіб з інвалідністю.

АНКЕТА

Проведення аудиту доступності будинків і споруд громадського призначення

 

Снятинський районний суд Івано-Франківської області

(назва об’єкту громадського призначення)

 

 

Дата обстеження:  23.05.2018р.

 

Назва об’єкту:  Снятинський районний суд Івано-Франківської області

 

Адреса:       78300, вул. Січових Стрільців, 56, м. Снятин, Снятинський район, Івано-Франківська           область

 

Телефон:    (03476)      2-50-41                                         

Факс:                        (03476)      2-52-02                                                                 

Електрона адреса:  inbox@sn.if.court.gov.ua                                                            

 

Ім’я і посада керівника установи, де проводився аудит:

Калиновський Михайло Михайлович – голова суду

 

Ім’я і посада особи, відповідальної від установи за заповнення анкети:

            Бигар Марта Василівна – керівник апарату суду

             

 

Ім’я особи, представника від громадськості, яка заповнювала анкету:

             Смеречинська Людмила Дмитрівна - голова Снятинської громадської районної асоціації інвалідів   

         Вінтонів Максим Іванович – начальник відділу містобудування, архітектури та містобудівного кадастру райдержадміністрації.


Таблиця обстеження елементів доступності

 

  1. Безпроблемне пересування по прилеглій території

 

 

Показники

Так

Ні

Примітка

1.1.

Мінімальна ширина тротуарів на житлових вулицях

1,8 м

+

 

 

1.2.

Поверхня тротуару рівна і неслизька

+

 

 

1.3.

Відсутність сходів/бордюрів на тротуарах

 

+

 

1.4.

У тротуарі немає вибоїн, щілин, швів розміром більш ніж 0,013 м

 

+

 

1.5.

Максимальна висота бордюрів

0,15 м


+

 

 

1.6.

Наявність пандусу/понижень бордюру в місцях перетину пішохідної та проїжджої частин

 

+

 

1.7.

Пониження бордюрів та інші вертикальні спорудження на шляхах руху пішоходів не перевищує 0,045 м

 

+

 

 

Зауваження та доповнення:

 


  1. Зона паркування автомобілів

 

 

Показники

Так

Ні

Примітка

2.1.

Наявність стоянки недалеко від головного входу закладу

+

 

 

2.2.

Виділені місця стоянки шириною 3,5 м

+

 

 

2.3

Ширина місця стоянки достатня для проїзду інвалідної коляски

+

 

 

2.4.

Виїзд зі стоянки на пішохідну доріжку обладнаний пониженням бордюру (пандусом)

 

+

 

2.5.

Наявні знаки–піктограми «Стоянка для інвалідів»

 

+

 

 

Зауваження та доповнення:

Стоянка для паркування автомобілів недалеко від головного входу є, але    вона не закріплена за судом.

 


  1. Входи/виходи, двері

 

 

Показники

Так

Ні

Примітка

3.1.

Споруда має чітко видний, доступний

головний вхід з вулиці

+

 

 

3.2.

Передбачений альтернативний доступ через

службовий або додатковий вхід

 

+

 

При недоступності з головного входу наявність інформації (піктограми) про альтернативний вхід

 

+

 

3.3.

Майданчик перед входом, а також пандус,

сходи піднімальні пристрої для людей з

інвалідністю захищені від атмосферних опадів

+

 

Майданчик захищений, а пандус відсутній

3.4

Зручне розташування дверей:

+

 

 

3.5

Ширина проходу вхідних дверей (в просвіті) > 850 мм

 

+

78мм, але можна відкрити другу половину дверей

3.6

Вхід прямий і рівний

+

 

 

3.7

Габарити тамбура дозволяють маневрувати

інвалідним візком

+

 

 

3.8

Решітка/щітка для витирання ніг не створює бар’єру

+

 

 

3.9

При необхідності облаштування порога, його

висота не повинна перевищувати (2,5 см)

 

 

Порога немає

краї порога заокруглені

 

 

 

3.10

Ручки дверей мають форму, поверхню та

розташування зручні для охоплення рукою

+

 

 

3.11

Максимальне зусилля для відкривання чи

закривання дверей не перевищує 2,5 кг

+

 

 

3.12

Час автоматичного/примусового закриття не менший ніж 5 сек.

 

 

 

3.13

Двері облаштовані спеціальними пристосуваннями для фіксації дверних полотен в положенні «зачинено» і «відчинено»

 

+

 

3.14

Скляні вхідні двері з автоматичним

відкриванням

 

+

 

3.15

При використанні дверей із заскленими

полотнами потрібно передбачати на склі

яскраве маркування, непрозорої

попереджувальні смуги шириною 0,15 м (на висоті 1,6 м від рівня підлоги)

 

+

 

3.16

У полотнах вхідних дверей передбачені

оглядові панелі з протиударного скла

 

+

 

3.17

Нижня частина дверних полотен захищена протиударною смугою

 

+

 

3.18

Доступні для людей з інвалідністю усі частини будівлі від головного входу

+

 

Кнопка виклику

альтернативного входу

 

+

 

3.19

Для людей з порушенням зору передбачена

система тактильної та звукової інформації

 

+

 

3.20.

Для людей з порушенням слуху передбачена

система візуальної інформації

 

+

 

 

Зауваження та доповнення:

 


  1. Сходи і пандуси

 

 

Показники

Так

Ні

Примітка

4.1.

Сходи

 

 

 

4.1.1.

Сходи неслизькі, мають спеціальне покриття

+

 

 

4.1.2.

Сходи мають тактильне (рельєфне) та візуальне (кольором) попередження на початку і в кінці сходів мінімум за 600 мм від 1-ї сходинки

+

 

 

4.1.3.

Конструкція сходинок безпечна

+

 

 

4.1.4.

Суцільні, без розривів

+

 

 

4.1.5.

Наявність поруччя по обидва боки сходових маршів

 

+

 

4.1.6.

Поруччя повинні бути круглого перерізу діаметром не менше 0.03 м і не більше 0.05 м, чи прямокутного перерізу завширшки не більше 0.04 м

 

+

 

4.1.7.

Поруччя вгорі і внизу паралельні до підлоги, продовжуються на 300 мм далі від крайньої сходинки

 

+

 

4.2.

Пандуси

-

-

Пандус відсутній

4.2.1.

Пандус захищений від атмосферних опадів

-

-

 

4.2.2.

Висота підйому кожного маршу пандуса не перевищує 0,8 м

-

-

 

 

Нахил не менше ніж 1:12 (8%)

-

-

 

4.2.1.

При підйомі на висоту до 0,2 м нахил пандуса може бути 1:10

-

-

 

4.2.2.

На початку та в кінці кожного підйому пандуса влаштовані горизонтальні площадки шириною не менше ширини маршу пандуса і довжиною не менше 1,5 м

-

-

 

4.2.3.

Горизонтальні майданчики на розворотах

-

-

 

Розміри площадки не менше 1,5 х 1,5 м

-

-

 

4.2.4.

Ширина пандуса не менше 0,9 м

-

-

 

4.2.5.

При довжині пандуса > 8м є горизонтальні площадки для відпочинку довжиною 1500мм по ширині пандуса

-

-

 

4.2.6.

3 обох боків пандуса є стінки, бортики, рейки або інші обмежувачі висотою >50 мм

-

-

 

 

Зауваження та доповнення:

 


  1. Коридори

 

 

Показники

Так

Ні

Примітка

5.1.

Мінімальна ширина коридору при односторонньому руху людей у візках 1,2 м

+

 

 

5.2.

Мінімальна ширина коридору в місцях постійного відвідування людей з інвалідністю 1800 мм

+

 

 

5.3.

Безбар’єрність по висоті >2100 мм, не перешкоджає незрячим

+

 

 

5.4.

Предмети інтер’єру в коридорі не ускладнюють пересування людей з інвалідністю

+

 

 

5.5.

Двері приміщень вздовж коридору відчиняються в бік коридору

+

 

 

У середину приміщення

 

+

 

 

Зауваження та доповнення:


  1. Ліфти, підйомні пристрої

 

 

Показники

Так

Ні

Примітка

6.1.

Співпадіння рівня підлоги ліфта та поверху ± 13мм

-

-

Ліфт відсутній

6.2.

Двері відчиняються на ширину не менше ніж 0,85 м

-

-

 

6.3.

Двері, відчинившись, лишаються повністю відчиненими не менше ніж 5 секунд

-

-

 

6.4.

Кнопки керування ліфтом між 0,85 м і 1,1м над рівнем підлоги

-

-

 

6.5.

Підлога ліфта неслизька

-

-

 

6.6.

Дзеркало в кабіні ліфта

-

-

 

6.7.

Зовнішня кнопка виклику розміщується на рівні 1,1 — 1,5 м над підлогою

-

-

 

6.8.

Зовнішні кнопки виразні та реагують на рух і зупинку ліфта

-

-

 

6.9.

Тактильні позначення на кнопках на кожному поверсі та в ліфті

-

-

 

6.10.

Є світлові, графічні та тактильні позначення поверхів

-

-

 

6.11.

Наявний звуковий супровід моменту відчинення дверей ліфтової кабіни

-

-

 

 

Зауваження та доповнення:

 

 

 

 

 

  1. Туалети і душові кабінки

 

 

Показники

Так

Ні

Примітка

 

Туалети

 

 

 

7.1.

Розміри кабін вбиралень для відвідувача на кріслі-колясці повинні мати ширину не менше за 1,65м, глибину — 1,8м. Двері повинні відкриватися назовні

-

-

Туалети для МГН не облаштовано

7.2.

Двері мінімальною шириною 850 мм, легко відчиняються

-

 -

 

7.3

Наявність додаткової горизонтальної ручки на дверях з внутрішньої сторони на висоті 80 — 100 см від підлоги і 20 — 30 см від краю дверей

-

 -

 

7.4

Замок на дверях можна відімкнути однією рукою

 -

-

 

7.5

Сидіння унітазу 45-50 см над рівнем підлоги (на рівні сидіння крісла-візка)

-

 -

 

7.6

Сидіння унітазу стійке

-

 -

 

7.7

Пристрій зливу води доступний

 -

-

 

7.8

Поруччя 30 — 40мм у діаметрі, віддалені від стіни мін на 40 мм

-

 -

 

7.9

Поруччя надійно закріплені, можуть витримати вагу 130 кг

-

 -

 

7.10

Поруччя довжиною мінімально 900 мм, на висоті 840мм — 920мм

-

-

 

7.11

Вільне місце перед унітазом мінімально 800 мм по ширині і 1100 мм по довжині

-

-

 

7.12

Труби гарячої води ізольовані

-

-

 

7.13

У чоловічих туалетах один з пісуарів встановлюється на 500мм ± 10мм над рівнем підлоги, без сходинки

-

-

 

7.14

У разі, якщо є дзеркало, його нижній край не вищий ніж1 м над рівнем підлоги

-

-

 

7.15

У кабіні туалету, пристосованого для осіб у колясках, встановлюється пристрій екстреного виклику на висоті максимально 1,1 м від підлоги

-

-

 

 

Душова кабінка

 

 

Душова кабінка відсутня

7.17

Душова кабінка без дверей, обладнана горизонтальними та вертикальними поручнями

-

-

 

7.18

Душова кабінка мінімальною шириною 900 мм і довжиною 1500 мм

-

-

 

7.19

Підлога душу неслизька

-

-

 

7.20

Є можливість користування душем у сидячому положенні, включно з регулюванням температури води, фіксацією розбризкувача, досяжності мильниці

-

-

 

7.21

Душ обладнаний портативним або прикріпленим до стіни/ відкидним сидінням

-

-

 

7.22

Якщо є поріг, його висота становить максимально 13мм

-

-

 

 

Зауваження та доповнення: Плануємо під час ремонту облаштувати туалети щоб були доступні для МГН.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. 3аходи безпеки

 

 

Показники

Так

Ні

Примітка

9.2.

При наявності ліфта є також вестибюль або коридор

 

+

 

9.3.

Поверх ділиться на протипожежні зони

 

+

 

9.5.

Обладнаний елементами доступності аварійний вихід з нижнього поверху

 

+

 

9.6

Доступні пандуси на нижньому поверсі

 

+

 

 

Зауваження та доповнення:


  1. Позначення (піктограми)

 

 

Показники

Так

Ні

Примітка

10.1

Є вказівники напрямку

 

+

 

10.2

Є позначення входу

 

+

 

10.3

Є позначення про доступність

 

+

 

10.4

Доступний огляд

 

+

 

10.5

Доступні місця харчування

 

+

 

10.6

Доступні туалети

 

+

 

10.7

Доступні місця для паркування

 

+

 

10.8

Доступні в’їзди

 

+

 

10.9

Позначення легко читаються тазрозумілі

 

+

 

10.10

Позначення видимі з рівня сидячи

 

+

 

10.11

Позначення мають контрастну поверхню

 

+

 

 

Зауваження та доповнення: Вище вказані позначення розроблено та договір буде направлено в ТУ ДСА України в Івано-Франківській області для проплати на суму 14 880грн.